Jak zaksięgować gadżety reklamowe w 2022 roku?
Każdy przedsiębiorca, który prowadzi własną działalność przynajmniej raz musiał stanąć przed dylematem, w jaki sposób zorganizować promocję swojej marki. W dzisiejszych czasach najbardziej popularną i najczęściej wybieraną formą reklamy są gadżety reklamowe.
Akcesoria z logo firmy doskonale sprawdzają się zarówno jako podarunki dla partnerów biznesowych, kontrahentów czy pracowników, jak również jako upominki dla klientów – nowych i obecnych. Takie produkty mogą być wręczane na przykład z okazji jubileuszy, rocznic lub świąt oraz na wszelkich konferencjach czy targach firmowych.
Gadżety reklamowe to bez wątpienia sprawdzony i skuteczny sposób na reklamę. Upominki zawsze wywołują miłe skojarzenia, dzięki czemu rewelacyjnie pomagają w budowaniu pozytywnej więzi pomiędzy klientem, a marką.
Akcesoria reklamowe z logo firmy pozwalają także lepiej utrwalić się i zakorzenić w podświadomości odbiorcy, a dzięki temu, że wybór takich produktów jest naprawdę spory – z łatwością można trafić z podarkiem do różnych grup docelowych. Wybierając gadżety reklamowe dla klientów warto pamiętać o tym, że powinny one być praktyczne i przydatne w codziennym życiu. Wtedy jest większa szansa na to, że obdarowane osoby będą z nich korzystać, a co za tym idzie: szerzyć świadomość o naszej marce.
Jak księgować gadżety reklamowe – wliczanie w koszty podatkowe
Obdarowywanie kontrahentów czy klientów produktami reklamowymi to nic innego, jak działanie marketingowe, mające na celu promocję danej marki. Co za tym idzie: takie gadżety reklamowe może księgować jako koszty działalności, w które wlicza się reklama.
Do kosztów podatkowych można więc zaliczyć wszelkie akcesoria promocyjne, wśród których najpopularniejsze produkty to pendrive'y, kubki z nadrukiem, koszulki, długopisy z logo, smycze, czapki, notesy czy torby na zakupy. Rozdawanie takich przedmiotów ma na celu zyskanie nowych klientów, a więc ich zakup bezpośrednio ma przyczynić się do zwiększenia zysków firmy.
Właściciel firmy, która zdecydowała się na promocję w postaci rozdawania gadżetów reklamowych musi wykazać, że ich zakup był niezbędnym działaniem, które prowadziło do osiągnięcia przychodu. Wówczas koszta, jakie poniosła firma za ich zakup liczone są jako wydatki, które zmniejszają dochód, a więc można się z nich rozliczać.
Warto pamiętać o tym, że nie każdy produkt, na którym widnieje logo zostanie uznany za przedmiot reklamowy. Znaczenie ma tutaj wartość ofiarowanych akcesoriów i sposób, w jaki są przekazywane. Najczęściej stosowanym jest rozdawanie gadżetów promocyjnych, na przykład długopisów czy notesów, podczas konferencji, dni otwartych lub targów. Takie działania można wliczyć w koszty podatkowe.
Gadżety reklamowe, a odliczanie podatku VAT
Czy i kiedy od zakupu produktów reklamowych można odliczyć podatek VAT? Owszem, można. Jest to możliwe w przypadku, gdy decydujemy się na drobne akcesoria z logo, które mają na celu rozpowszechnienie świadomości o marce oraz reklamowanie jej produktów i usług.
W przypadku droższych produktów, które mają być upominkami na przykład dla wspólników czy stałych, ważnych klientów, gadżety reklamowe stają się już prezentami reprezentacyjnymi, wzmacniającymi prestiż marki. Ich koszta przeważnie znacznie przewyższają wówczas koszt drobnych upominków reklamowych.
Dlatego decydując się na wybór takiej formy promocji powinno się dobrze zastanowić nad tym, jaką rolę mają spełniać dane podarki oraz czy wybrane produkty będzie można rozliczyć lub odliczyć od nich podatek VAT.
Jeśli cena gadżetu, bez kwoty podatku, w momencie jego przekazania nie przekracza 10 zł, przekazanie upominku nie wymaga obowiązku wykazania należnego z tego tytułu VAT. Dla takich podarków przedsiębiorcy nie muszą prowadzić ewidencji pozwalającej na określenie tożsamości obdarowanych nimi osób.
Z kolei jeśli cena gadżetów przekroczy 10 zł, także można nie naliczać VAT od ich przekazania, ale tylko w przypadku, gdy prowadzona jest ewidencja obdarowanych osób, a łączna wartość podarków przekazanych jednej osobie w danym roku nie przekracza wartości 100 zł.
W sytuacji, gdy cena jednostkowa produktu reklamowego przekroczy tę kwotę, konieczne jest opodatkowanie jego przekazania. Wyjątkiem jest sytuacja, w której przy zakupie podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Jak zaksięgować gadżety reklamowe?
Zakup gadżetów reklamowych, takich jak na przykład kubki z logo, długopisy czy torby na zakupy to działania marketingowe. Zatem wydatki na działania o charakterze marketingowym i kupno produktów, które wręcza się klientom w celu promowania firmy, mogą być ujęte w kosztach podatkowych.
Należy pamiętać o tym, że akcesoria reklamowe mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, jeśli mają one związek z charakterem prowadzonej działalności. Gdy przedsiębiorca decyduje się na akcesoria reklamowe, często staje przed dylematem: jak księgować gadżety reklamowe?
Koszt reklamy, a w tym także wydatki na produkty reklamowe, ujmowane są w księgach rachunkowych w ciężar kosztów działalności operacyjnej jednostki.
Najpopularniejsze gadżety reklamowe
Gadżety reklamowe to skuteczny i sprawdzony sposób na promocję firmy i docieranie do większej ilości odbiorców. Przed ich wyborem warto jednak upewnić się czy produkty spełniają kryteria akcesoriów reklamowych, które można wliczyć w koszty podatkowe oraz czy można odliczyć od nich podatek VAT.
W OpenGift znajdziecie ogromny wybór różnych akcesoriów reklamowych, które doskonale sprawdzą się jako drobne upominki reklamowe oraz takich, które mogą stanowić oryginalne prezenty reprezentacyjne. Oto kilka najpopularniejszych produktów.
1. Kolorowy kubek ceramiczny
Kubki to jeden z najpopularniejszych gadżetów reklamowych. Dostępny w kilku kolorach: czarnym, granatowym, niebieskim, czerwonym i zielonym. Idealny do umieszczenia firmowego logo lub grafiki.
2. Notatnik A5
Praktyczny 80-kartkowy notatnik w linie wyposażony w papier z recyklingu. Dostępny w kolorach: czarnym, granatowym, czerwonym i białym, z możliwością znakowania dowolną grafiką lub logo.
3. Długopis bambusowy z rysikiem
Klasyczny produkt promocyjny w bardziej ekologicznym wydaniu. Wyposażony w rysik, który ułatwia korzystanie ze smartfona czy tabletu. Może być znakowany grafiką lub logo.
4. Smycz z metalowym zaczepem
Jeden z najczęściej wybieranych gadżetów reklamowych. Idealny dodatek do kluczy lub telefonu, może być znakowany grafiką lub logo. Dostępna w kolorach: czarnym, limonkowym, niebieskim, czerwonym, granatowym, białym, zielonym, turkusowym i fuksji.
5. Torba na zakupy z bawełny organicznej
Niezastąpiony produkt podczas codziennych zakupów. Możliwość znakowania grafiką lub logo.