Pride Month Marketing: Świętowanie różnorodności za pomocą gadżetów reklamowych
Tak jak zrównoważone praktyki, wyznawane wartości czy sposób kształtowania relacji z otoczeniem, tak i gadżety reklamowe mogą być nośnikiem wartości wyznawanych przez organizację. Czerwiec to Pride Month – miesiąc, podczas którego różne marki decydują się na zwiększanie świadomości na temat praw osób LGBTQ+, promując różnorodność i przekonując do inkluzywności.
Sprawdź, jak polskie firmy wykorzystują gadżety do świętowania Miesiąca Dumy i dowiedz się, co zrobić, by właśnie w ten sposób zaprezentować wartości organizacji.
Z tego artykułu dowiesz się:
- w jaki sposób polskie marki świętują Pride Month za pomocą gadżetów,
- dlaczego warto wyrażać swoje poparcie dla osób LGBTQ+ i jak robić to autentycznie,
- za pomocą jakich gadżetów reklamowych można ciekawie świętować Miesiąc Dumy.
W Polsce z roku na rok dyskusja na temat praw osób LGBTQ+ poszerza się, a widok tęczowych flag zaczyna coraz mniej zaskakiwać. Czerwiec, jako miesiąc obchodów rocznicy tzw. buntu Stonewall, jest dobrym pretekstem do poruszania tego tematu w sferze publicznej – również poprzez kampanie społeczne i reklamowe.
Nowojorskie protesty przeciw wykluczeniu w 1969 roku do dziś traktowane są przez mniejszości seksualne jako kluczowy moment w walce o swoje prawa, a ich upamiętnienie dostrzegamy podczas Parad Równości czy w czerwcowej komunikacji większych i mniejszych marek.
Nie tylko tęczowe logo. Jak polskie marki wspierają LGBTQ+?
To, co w czerwcu rzuca nam się w oczy to zmiany zdjęcia profilowego w mediach społecznościowych. Marki wyrażają swoje poparcie dla walki o prawa osób LGBTQ+, dodając w tle swojego loga tęczę – symbol tej społeczności.
Przykładem firmy, która poszła krok dalej może być CD Project – polska spółka odpowiedzialna m.in. za produkcję gier opartych o powieści Andrzeja Sapkowskiego o Wiedźminie. CD Project ma za sobą przygotowanie specjalnej firmowej koszulki z tęczowym logo czy realizację charytatywnego streamu.
Inną polską marką jest producent skarpetek Many Mornings, przekonująca swoich klientów do tego, że akceptację i otwartość wyrażać możemy również małymi dodatkami do codziennego ubioru – dochód z kolekcji skarpet Over the Rainbow wspiera aktywistyczną Grupę Stonewall. W tym roku Many Mornings przygotowało również limitowaną wersję swoich maskotek – tęczowych małpek.
Pracownia zero-waste Dwa Borsuki co roku przygotowuje kolekcję PRIDE, deklarując, że tęczowy motyw to dla tej polskiej małej marki nie tylko symbol, ale i zobowiązanie do działania. W tym roku klienci, którzy zdecydują się w czerwcu na zakup produktów (np. tęczowego workoplecaka) i donację organizacji wspierającej LGBTQ+ albo przeciwdziałającej homofobii, mogą liczyć na atrakcyjny rabat.
Wiele firm decyduje się na włączenie do swojej oferty także drobnych gadżetów, wyrażających poparcie dla tęczowej społeczności. W 2020 roku w księgarni Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK mogliśmy kupić „tęczowy zestaw”, zawierający przypinkę, brelok oraz smycz.
W zeszłym roku polska marka odzieżowa Tatuum, we współpracy z fundacją wspierającą inicjatywy na rzecz społeczności LGBTQ+ w Polsce, przygotowała specjalną kolekcję z okazji Pride Month. W sklepie można było kupić bluzy z ciekawym printem oraz płócienne torby. Na artykułach pojawiło się hasło „Love more always”. Za to Kubota, w ramach tegorocznej kampanii „Tęczniej z dumy” nie tylko deklaruje, że duma jest w jej tożsamości, ale i proponuje zakup swoich produktów z tęczowym motywem – kultowych klapków, toreb oraz skarpet. Dochód z tych produktów wspiera Kampanię Przeciw Homofobii.
Małe przedmioty, wielkie wartości. Jak i co komunikować za pomocą gadżetów?
Przytoczone tu polskie marki, które wychodzą z inicjatywami w czasie Pride Month, komunikują za pomocą tęczowych gadżetów swoje wartości – poparcie dla inkluzywności, różnorodności i wspierania praw osób ze społeczności LGBTQ+.
Dzięki temu, że za zakupem produktów idzie realna pomoc dla organizacji zajmujących się wspieraniem mniejszości seksualnych, marki te, przynajmniej w teorii, nie muszą obawiać się o tzw. washing (nazywany również pink washingiem czy rainbow washingiem).
Coraz bardziej uważni konsumenci rozpoznają wykorzystywanie symboli LGBTQ+ w celach czysto marketingowych, nijak niezwiązanych z ideami przyświecającymi świętowanie Miesiąca Dumy i krytykują je, odwracając się od marek decydujących się na takie praktyki.
Gadżety, takie jak: nerki, torby, naklejki, kubki, termosy itp. mogą być nośnikami wartości tylko wtedy, gdy organizacja faktycznie jest zaangażowana we włączanie wyznawanych idei w swoje codzienne działania. W przypadku identyfikowania się z celami Pride Month mogą to być m.in.: budowanie inkluzywnego środowiska pracy, partnerstwo z organizacjami wspierającymi prawa mniejszości seksualnych, współpraca z aktywistami czy influencerami działającymi społecznie, a także, często praktykowane, przeznaczanie całości bądź części dochodu ze sprzedaży limitowanych produktów na cele charytatywne.
|
Tęczowe wersje znanych produktów czy przygotowane na tę okazję nowe elementy odzieży, akcesoria, kosmetyki itp. zdobędą zainteresowanie wśród konsumentów, jeśli marka wzbudzi w nich przekonanie, że za sprzedażą nie stoją puste deklaracje, a realne działania.
Badanie Wavemaker z 2021 roku pokazało, że dla 6 na 10 polskich internautów ważne jest to, by marka, od której kupują produkty, miała podobny do nich światopogląd. Dzisiejsi konsumenci (a w szczególności reprezentanci młodszych pokoleń) wierzą, że to także firmy są odpowiedzialne za rzeczywistość, w której żyjemy, dlatego doceniają ich zaangażowanie w sprawy społeczne, również te związane z prawami osób LGBTQ+.
Przykłady działań znanych marek:
Apple: Apple konsekwentnie demonstruje swoje zaangażowanie w różnorodność
i integrację. W swoich kampaniach z okazji Miesiąca Dumy wykorzystała tęczowe akcesoria, takie jak:
- etui na telefony,
- opaski do zegarków
- etui na słuchawki AirPods.
Gadżety te nie tylko zapewniają wartość funkcjonalną, ale także pokazują wsparcie dla społeczności LGBTQ+.
Warto zapamiętać:
Szanse dla marek w wykorzystaniu gadżetów reklamowych:
- Zwiększona widoczność marki: Kampanie Pride Month są często szeroko komentowane w mediach, dając markom możliwość wzmocnienia ich przekazu i dotarcia do większej liczby odbiorców. Włączając gadżety reklamowe, marki mogą zwiększyć swoją widoczność i wygenerować pozytywną ekspozycję marki, prowadząc do zwiększenia świadomości i rozpoznawalności marki.
- Połączenie ze społecznością LGBTQ+: Dzięki kampanią pozwalamy markom nawiązać emocjonalną więź ze społecznością LGBTQ+ i stworzyć poczucie przynależności. Oferując gadżety reklamowe, które współgrają z wartościami i doświadczeniami społeczności, marki mogą wzmocnić swoje relacje z tą grupą odbiorców i zwiększyć lojalność wobec marki.
- Pozytywne skojarzenia z marką: Kiedy marki aktywnie wspierają prawa osób LGBTQ+ i uczestniczą w inicjatywach Miesiąca Dumy, generują pozytywne skojarzenia z marką wśród konsumentów. Poprzez dystrybucję gadżetów reklamowych, które w widoczny sposób eksponują tęczowe kolory i symbole LGBTQ+, marki mogą być postrzegane jako inkluzywne, postępowe i wspierające, przyciągając klientów, którzy podzielają te wartości.
- Zaangażowanie w mediach społecznościowych: Kampanie Pride Month często generują znaczne zaangażowanie w mediach społecznościowych, ponieważ ludzie chętnie dzielą się swoim poparciem dla praw osób LGBTQ+. Gadżety reklamowe, które są atrakcyjne wizualnie i można je udostępniać, mogą wywołać szum na platformach społecznościowych, prowadząc do zwiększenia ilości treści generowanych przez użytkowników i pozytywnych rozmów na temat marki.
Tęczowe gadżety. Promuj swoją markę w czerwcu!
Organizacje promujące swój tęczowy gadżet reklamowy jako element budujący ich tożsamość i symbol świadczący o realnym działaniu na rzecz społeczności LGBTQ+, mają szansę wyróżnić się na tle innych marek i, zapraszając w ten sposób do dyskusji, przyciągnąć do siebie nowych klientów.
Przekazywanie wartości za pomocą atrakcyjnych gadżetów wzbudza również poczucie przynależności do idei wyznawanych przez markę i tym samym do tej konkretnej marki. Odbiorcy, których marka przekona do tego, że jest autentyczna – to znaczy: nie tylko komunikuje o wartościach, ale i wciela swoje przekonania w życie – chętniej staną się jej lojalnymi klientami.
Produkcja gadżetów z motywem tęczy może być również ciekawym narzędziem employer brandingowym. Przykładowo: dzięki sprezentowaniu zespołowi atrakcyjnego gadżetu i przygotowaniu akcji w mediach społecznościowych, w ramach której firma (dzięki zaangażowaniu pracowników) zaprezentuje się jako wspierająca różnorodność, niewielkim kosztem budujemy autentyczny wizerunek otwartej firmy.
Obchody Pride Month w formie przygotowania specjalnie na tę okazję gadżetów reklamowych mogą być świetną okazją do tego, by marka pokazała się jako odważna, świadoma swojego wpływu na rzeczywistość i poruszająca ważne społecznie tematy. Podjęte w czerwcu działania marketingowe mają szansę budować wizerunek organizacji jako otwartej, włączającej i popierającej różnorodność.
Ważne, by nie zapomnieć, że zaproponowanie klientom ciekawego gadżetu powinno poparte być najlepiej całoroczną pracą z wartościami i autentycznym zaangażowaniem w zmianę rzeczywistości na bardziej wspierającą dla osób LGBTQ+.