10 pułapek w czasie tworzenia strategii gadżetowej. Poznaj je!
Jeśli czytasz ten artykuł, to najprawdopodobniej już wiesz, że moc gadżetów może być naprawdę nieskończona. Przyciąganie nowych odbiorców, zwiększanie świadomości marki, wzmacnianie lojalności klientów… Gadżety mogą spełniać wiele zadań, ale: uwaga! Pewność, że doprowadzą nas do założonych celów, może zapewnić jedynie dobrze przygotowana i konsekwentnie realizowana strategia gadżetowa. Sprawdź, na co uważać na samym jej początku – przeczytaj o 10. najczęściej popełnianych błędach podczas tworzenia strategii gadżetowej.
Brak długofalowej perspektywy, czyli iskra zamiast ogniska
Marketerzy decydujący się na uzupełnienie komunikacji firmy o gadżety, miewają tendencję do podejmowania tej decyzji pod wpływem pilnej potrzeby – uwidocznionej na przykład podczas aktualnie prowadzonej kampanii. Wprowadzenie gadżetu przynosi efekt, ale zwykle krótkotrwały. Po co zatem inwestować w tak skuteczne narzędzie, a zarazem nie wykorzystywać w pełni jego potencjału?
Pamiętaj!
Postaw na analizę swojej grupy docelowej i pod tym kątem zaplanuj wprowadzenie gadżetów. Dobrze przemyślana strategia gadżetowa może być trwałym i spójnym z wizją marki fundamentem do dalszych działań, a nie jedynie powodem jednorazowego efektu „wow”. Dzięki gadżetom możesz zbudować silną więź z klientami – zamień pojedyncze iskry w długotrwale palące się ognisko.
Gadżety z innej planety. Oderwanie od celów organizacji
Tak jak i pozostałe działania marketingowe, tak i wdrażanie strategii gadżetowej powinno być skorelowane z celami biznesowymi. Często popełnianym błędem jest przypadkowy dobór gadżetów do prowadzonych kampanii, a to może prowadzić do rozmycia się kierunku, w którym powinna iść komunikacja marki.
Pamiętaj!
Przed rozpoczęciem pracy nad strategią gadżetową, wróć do celów organizacji. Zastanów się, czy i w jaki sposób gadżety mogą wesprzeć ich realizację. Już na tym etapie zadawaj sobie pytania dotyczące tego, jakie te gadżety powinny być – czym muszą się charakteryzować, jak wyglądać i do czego służyć, by realizowały strategię Twojej firmy.
Jakoś, a nie jakość
W niejednej biurowej szufladzie znajdziemy wybrakowane, niedziałające, zepsute czy niekompletne gadżety – pozostałe po konferencjach czy reklamowych paczkach przedmioty, w które, ze względu na niską jakość, nikt nigdy nie tchnął życia… Chyba nie chcesz, by Twoja firma kojarzyła się z frustracją wywołaną niepiszącym długopisem czy niedziałającą od pierwszych sekund po rozpakowaniu latarką? Użytkowanie kiepskiego gadżetu to kiepskie doświadczenie, a ono wywołuje negatywne emocje – z nimi przecież kojarzyć się chcemy w jak najmniejszym stopniu, a najlepiej wcale.
Pamiętaj!
Gadżet z Twoim logotypem to Twoja wizytówka. Dbaj o jakość na każdym etapie wdrażania strategii gadżetowej – od zaprojektowania produktów, przez produkcję i dystrybucję. Postaw na usługodawców z doświadczeniem.
Bez kompasu. Niejasne wskaźniki sukcesu
Każda strategia powinna zawierać jasne KPI (z ang. Key Performance Indicators), czyli wskaźniki efektywności. Strategia gadżetowa – również. Prowadząc jakiekolwiek działanie marketingowe, po prostu musimy wiedzieć, w jaki sposób zmierzymy osiągane efekty i to, czy i w jakim tempie zbliżają nas one do założonych celów.
Pamiętaj!
Liczba nowych leadów, wzrost sprzedaży, zwiększenie rozpoznawalności marki – to tylko niektóre z potencjalnych mierników, które pomogą Ci sprawdzić, czy Twoja strategia gadżetowa jest skuteczna. Na samym początku określ oczekiwane wyniki. Dzięki takim założeniom łatwiej będzie Ci później przeprowadzać ewaluację działań i projektować nowe rozwiązania.
Magnes, który odpycha, zamiast przyciągać. Nieuwzględnianie potrzeb klientów
„Wartościowy gadżet”, „użyteczny gadżet”, „gadżet z przesłaniem” – nie ma jednych, sprawdzonych definicji na tego typu hasła. Dla różnych klientów „idealny gadżet” będzie oznaczał coś innego. Jeśli znasz grupę docelową swojej marki, to wiesz, jakie jej przedstawiciele mają potrzeby, nawyki czy zainteresowania. Strategia gadżetowa nie powinna powstawać w oderwaniu od nich. Wręcz przeciwnie! Analiza potrzeb (pod kątem użytkowania gadżetów) klientów i potencjalnych klientów to podstawa!
Pamiętaj!
Twórz gadżety, które pokochają Twoi klienci. Szukaj odpowiedzi na pytania dotyczące tego, czego potrzebują i co przypadłoby im do gustu. Może cenią sobie użyteczność? A może większą wartość widzą w dodatkach z półki premium? Twoja marka komunikuje się do kilku grup odbiorców? Zaprojektuj gadżety dedykowane każdej z nich. Spróbuj uniknąć poczucia zignorowania czyiś potrzeb.
Kopiuj – wklej
W świecie różnorodnych i wszechobecnych gadżetów łatwo zginąć w tłumie. Dlatego podczas opracowywania strategii gadżetowej, tak ważne jest kreatywne podejście do zaprojektowania najlepszych produktów promocyjnych dla danej firmy. Gadżet, który będzie się wyróżniał – jakością, designem, użytecznością – skuteczniej wpłynie na budowanie trwałej więzi między marką a klientem.
Pamiętaj!
Żeby zostać zapamiętanym, musisz się wyróżnić. Zastanów się, jaką wartość może przynieść Twój gadżet i w czym może przewyższać Twoją konkurencję. Nie ograniczaj się do standardowych produktów. Zadbaj o to, by Twój gadżet zaciekawił odbiorcę, komunikował wartości marki i kojarzył się z Twoją ofertą.
Klapki na oczach
czyli ignorowanie trendówKlapki na oczach, czyli ignorowanie trendów
Wyżej omawialiśmy, jak ważne jest uwzględnianie wymagań konkretnych grup docelowych. W poznaniu ich pomoże nam analiza trendów. Atrakcyjna i skuteczna strategia gadżetowa nie powstaje w oderwaniu od aktualnych wartości wyznawanych przez konsumentów.
Pamiętaj!
Na bieżąco sprawdzaj, za jakimi trendami podążają Twoi klienci. W przygotowywaniu gadżetów podążaj za nowościami, upodobaniami i przyzwyczajeniami grupy docelowej. Trendy, takie jak: personalizacja, zrównoważony rozwój, zdrowy tryb życia czy powrót do stylu retro to bardzo cenne wskazówki przy realizacji kampanii marketingowych, szczególnie tych z gadżetami w tle.
Gadżetowa lawina. Brak planu dystrybucji
Masz już pomysł na gadżet – projekt zgodny z trendami i oczekiwaniami klientów? Nie zamawiaj jeszcze ogromnej liczby nowych przedmiotów do Twojego magazynu! Dobrze przygotowana strategia gadżetowa precyzuje plan dystrybucji. Aby nie „utonąć” w gadżetach, które będą sprowadzane do Twojej firmy, znajdź odpowiedzi na pytania, takie jak: W jaki sposób będę rozprowadzać gadżety? Jak trafią do rąk klientów? Gdzie i w jaki sposób będziemy je magazynować? Co zrobimy z nadwyżkami?
Pamiętaj!
Gadżety możesz wręczać m.in. na wydarzeniach firmowych, w ramach konkursów, kampanii reklamowych czy akcji promocyjnych. Bez względu na to, w jaki sposób będą one trafiały do Twojej grupy docelowej, strategia musi przewidywać, ile to potrwa i w jaki sposób będzie to realizowane. Na etapie wdrażania gadżetów, zaplanuj to, w jaki sposób przekażesz je klientom, a w przyszłości unikniesz marnowania się nowo zakupionych przedmiotów i nadużywania miejsca w magazynie.
Mikołaje na Wielkanoc. Niedoszacowanie czasu realizacji
Strategia gadżetowa musi przewidywać odpowiedni czas na każdy element kampanii. Research, badanie rynku, testowanie rozwiązań, projektowanie, produkcja, dystrybucja… Każdy z etapów realizacji strategii gadżetowej potrwa określoną ilość czasu – a dużo zależy od zasobów organizacji, terminów podwykonawców czy sezonu, w jakim będzie realizowany projekt.
Pamiętaj!
Już pierwszego dnia po świętach, jedyne, co możesz zrobić ze skarpetkami w choinki, to zmagazynować je i wykorzystać dopiero za rok… Aby uniknąć porażek i opóźnień, w strategii gadżetowej umieść harmonogram działań, a w trakcie realizacji na bieżąco monitoruj terminy poszczególnych etapów.
Strategia ze skały. Brak elastyczności
Oczywiście – nie po to skupiamy się na przygotowaniu rzetelnej analizy, ścisłego harmonogramu i jasnych wskaźników sukcesu, żeby zakładać ich modyfikację w przyszłości. Mimo tego możliwość sprawnej adaptacji do zmieniających się warunków to jedna z najważniejszych cech strategii gadżetowej. Jak pokazują ostatnie lata – elastyczność bywa jednym z najważniejszych atrybutów każdej organizacji.
Pamiętaj!
Przygotowując strategię gadżetową, przewiduj przynajmniej kilka scenariuszy. Podczas realizacji na bieżąco monitoruj postępy i nie bój się wprowadzać zmian. Zakładaj, że założenia mogą ewaluować. Często pełen potencjał strategii gadżetowej odkrywamy dopiero w czasie nieprzewidzianych wydarzeń!
Strategia gadżetowa może być potężnym narzędziem marketingowym i komunikacyjnym Twojej marki. Unikaj wymienionych pułapek, a jej przygotowanie, a później realizacja i ewaluacja przebiegać będzie zgodnie z założonymi celami, aktualnymi trendami oraz wartościami Twojej firmy. Pamiętaj, że gadżety kryją w sobie ogromny marketingowy potencjał – ale tylko wówczas, gdy do ich wdrożenia podchodzimy strategicznie! Powodzenia!