+48 605 20 30 20 | Pon-Pt 8:00 - 16:00
Cofnij
Gadżety Gadżety
Menu
Eko
Eko
Dom
Dom
Biuro
Biuro
Premium
Premium
Gry i zabawki
Gry i zabawki
Odzież i akcesoria
Odzież i akcesoria
Sport i wypoczynek
Sport i wypoczynek
Targi i eventy
Targi i eventy
Elektronika
Elektronika
Torby i plecaki
Torby i plecaki
Upominki firmowe
Upominki firmowe
Cofnij
Dom Dom
Menu
Bidony i butelki reklamowe Bidony i butelki reklamowe Bidony i butelki reklamowe
Rozwiń
Cofnij
WOW WOW
Menu
Cofnij
Zaprojektuj gadżet Zaprojektuj gadżet
Menu
Cofnij
Gadżety świąteczne Gadżety świąteczne
Menu
Co Polacy myślą o gadżetach reklamowych? [RAPORT 2024]

Co Polacy myślą o gadżetach reklamowych? [RAPORT 2024]

Branża gadżetów reklamowych dynamicznie się rozwija. Nowe trendy to efekt zmian społecznych oraz innowacji technologicznych. Zespół analityczny OpenGift.pl przeprowadził badanie, aby dowiedzieć się, czy Polacy wciąż lubią dostawać upominki firmowe i jakie produkty cenią najbardziej. Sprawdzono także, co mieszkańcy 10 dużych polskich miast myślą o ekogadżetach i roli upominków z logo w budowaniu rozpoznawalności marki.

Główne wnioski z badania:

  • 91% Polaków lubi otrzymywać gadżety reklamowe.
  • Upominki firmowe najbardziej cenią mieszkańcy Katowic (97%). Najmniej bydgoszczanie (81,7%).
  • Nieco ponad połowa Polaków (55%) uważa, że gadżety reklamowe mają wpływ na lojalność klienta wobec danej marki.
  • 87% Polaków jest zdania, że gadżety reklamowe wspierają budowanie rozpoznawalności marki.
  • W Warszawie mieszka najwięcej osób, które uważają, że gadżety reklamowe wpływają zarówno na lojalność konsumencką, jak i rozpoznawalność marki.
  • TOP3 gadżetów reklamowych według Polaków to: powerbanki, pendrive’y i koszulki.
  • 43% Polaków byłoby skłonnych wydać na jeden gadżet reklamowy od 10 do 49 zł.
  • W rankingu miast, w których najwięcej mieszkańców wydałoby więcej niż 10 zł na jeden gadżet reklamowy, wygrywa Bydgoszcz (62%).
  • 94% Polaków uważa, że rozdawanie gadżetów reklamowych ma jeszcze sens.
  • Najwięcej osób, które wierzą w zasadność takiej formy promocji, mieszka w Białymstoku (96,8%). Najmniej w Krakowie (88,3%).
  • Kobiety bardziej wierzą w sens rozdawania upominków firmowych.
  • 74% Polaków uważa, że gadżety reklamowe powinny być robione tylko z materiałów ekologicznych.
  • Kobiety są większymi zwolenniczkami ekoupominków. 79% pań uważa, że gadżety reklamowe powinny być wykonywane wyłącznie z materiałów ekologicznych. Takie samo zdanie ma 61% mężczyzn.
  • 77% Polaków zainwestowało lub zainwestowałoby w gadżety reklamowe.
  • W rankingu miast, w których najwięcej mieszkańców inwestowało lub zainwestowałoby w gadżety reklamowe, zwycięża Warszawa (82,2%). Najbardziej sceptyczni co do takiej formy promocji są mieszkańcy Wrocławia (71,7%).

91% Polaków lubi otrzymywać gadżety reklamowe

91% Polaków lubi otrzymywać gadżety reklamowe

Gadżety firmowe to najczęściej drobne upominki z logo lub hasłem reklamowym. Mogą przyjmować różną formę – od zabawek i odzieży po elektronikę i galanterię. Firmy wykorzystują tego typu produkty do działań promocyjnych, np. podczas targów, konferencji, koncertów czy festiwali. Gadżety reklamowe często towarzyszą wprowadzaniu na rynek nowego produktu. Są również wykorzystywane jako nagrody w konkursach.

Okazuje się, że Polacy chętnie przyjmują tego typu upominki. Aż 91% ankietowanych przyznaje, że lubi otrzymywać gadżety reklamowe w prezencie. Tylko 4% badanych odrzuca tę formę promocji, a 5% nie ma zdania na ten temat.

Katowiczanie najbardziej lubią dostawać gadżety reklamowe

Stopień zainteresowania upominkami firmowymi różni się w zależności od miejsca zamieszkania. Okazuje się, że największymi zwolennikami gadżetów reklamowych są mieszkańcy Katowic. Aż 97% katowiczan lubi dostawać upominki od firm. Na drugim miejscu plasuje się Białystok (96,8). Na trzecim – Poznań (95,2%). Ostatnią pozycję w rankingu zajmuje Bydgoszcz (81,7%).

Ponad połowa Polaków uważa, że gadżety reklamowe zwiększają lojalność klientów

Ponad połowa Polaków uważa, że gadżety reklamowe zwiększają lojalność klientów

Lojalność konsumencka to przywiązanie klienta do danej marki. Lojalni klienci chętniej wracają do sklepu internetowego, częściej korzystają z oferowanych usług i bezinteresownie polecają produkty innym.

Respondentów zapytano o to, czy ich zdaniem gadżety reklamowe przyczyniają się do budowania długotrwałej relacji z marką. 55% ankietowanych uważa, że upominki firmowe mają istotny wpływ na zwiększenie liczby powracających klientów. Przeciwnego zdania jest 41% badanych. 4% nie ma jednoznacznej opinii.

O istotnej roli gadżetów reklamowych w procesie budowania lojalności konsumenckiej najmocniej są przekonani mieszkańcy Warszawy (68,9%). Na drugim miejscu w rankingu plasuje się Szczecin (61,2%), a podium zamyka Kraków (59,7%). Ostatnie miejsce zajmuje Białystok. Tylko 47,6% mieszkańców stolicy województwa podlaskiego jest przekonanych, że rozdawanie upominków firmowych przyczynia się do lojalizacji klientów. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że białostoczanie plasują się na drugim miejscu w rankingu miast, w których najwięcej mieszkańców lubi dostawać gadżety reklamowe.

We wpływ gadżetów reklamowych na lojalność konsumencką bardziej wierzą mężczyźni niż kobiety (59% panów kontra 54% pań).

Czy gadżety reklamowe zachęcają do kolejnych zakupów? Tak twierdzi blisko 70% osób należących do najstarszej i najmłodszej badanej grupy Polaków

Grupą, która najmocniej wierzy we wpływ gadżetów reklamowych na lojalność klientów, są Polacy po 60. roku życia. Odpowiedzi twierdzącej udzieliło aż 69,2% osób należących do najstarszej badanej grupy.

Co ciekawe, tuż za nimi plasują się Zetki, czyli osoby w wieku 18-29 lat. 68,8% Polaków należących do najmłodszej badanej grupy uważa, że gadżety reklamowe przyczyniają się do wzrostu lojalności konsumenckiej.

Nieco bardziej sceptyczni wobec roli upominków firmowych w budowaniu lojalności konsumenckiej są czterdziestolatkowie. 52,4% osób z tej grupy jest przekonanych, że gadżety reklamowe mają wpływ na częstotliwość zakupową klientów.

Podobnie przedstawiają się wyniki w grupie trzydziestolatków. 52,8% ankietowanych odpowiedziało twierdząco na pytanie, czy uważa, że upominki firmowe przyczyniają się do wzrostu lojalności klientów.

Grupą, która najmniej wierzy we wpływ gadżetów reklamowych na liczbę powracających klientów, są pięćdziesięciolatkowie. 50,7% osób z tej grupy wiekowej jest przekonanych o tym, że upominki z logo wpływają na lojalność konsumencką, ale już 45,1% sceptycznie podchodzi do tego zagadnienia, a 4,2% nie ma zdania na ten temat.

87% Polaków uważa, że gadżety reklamowe budują rozpoznawalność marki

87% Polaków uważa, że gadżety reklamowe budują rozpoznawalność marki

Szybka identyfikacja marki, na podstawie logo, zestawu kolorów czy hasła reklamowego, przekłada się na większe zaangażowanie klientów. Dlatego elementy identyfikacji wizualnej, charakterystyczne dla danego brandu, pojawiają się także na gadżetach reklamowych.

87% Polaków jest zdania, że tego typu upominki pozytywnie wpływają na rozpoznawalność marki. 9% uważa, że gadżety reklamowe nie przekładają się na szybszą identyfikację marki przez potencjalnych konsumentów, a 4% nie ma zdania na ten temat.

W rankingu miast, w których najwięcej mieszkańców uważa, że gadżety reklamowe wpływają na rozpoznawalność marki, ponownie wygrywa Warszawa. 91,1% mieszkańców stolicy Polski jest przekonanych, że upominki firmowe są istotnym czynnikiem w rozpowszechnianiu informacji o brandzie. Na drugim miejscu plasuje się Białystok (88,7%). To pokazuje, że o ile mieszkańcy Białegostoku są sceptyczni wobec wpływu gadżetów reklamowych na lojalizację klientów, o tyle są przekonani, że upominki z logo mają istotne znaczenie w kontekście budowania rozpoznawalności brandu. Na trzecim miejscu w rankingu znalazł się Poznań (87,9%), a na ostatnim – Wrocław (84,2%).

Warto także zwrócić uwagę na różnice w postrzeganiu gadżetów reklamowych przez kobiety i mężczyzn. 88% pań i 83% panów jest przekonanych, że upominki firmowe z logo pozytywnie wpływają na rozpowszechnianie informacji o brandzie.

Powerbanki, pendrive’y i koszulki – TOP3 gadżetów reklamowych według Polaków

Powerbanki, pendrive’y i koszulki – TOP3 gadżetów reklamowych według Polaków

Respondentów zapytano także o to, jakie gadżety reklamowe cenią najbardziej. Liderem w rankingu są powerbanki. Taką odpowiedź wskazało 13,7% ankietowanych. Na drugim miejscu również znalazła się elektronika – 12,7% Polaków ucieszyłoby się z pendrive’a. Niewiele mniej (12%) chętnie przyjęłoby upominek w postaci koszulki (np. z logo firmy czy hasłem związanym z marką).

Na kolejnych miejscach w rankingu znalazły się:

  • czapki/skarpetki (11,2%),
  • torby (10,8%),
  • parasole (10,4%),
  • kalendarze (10,2%),
  • akcesoria biurowe (8,6%),
  • kubki (6,5%),
  • inne (3,9%).

43% Polaków przeznaczyłoby na jeden gadżet reklamowy dla swojej marki od 10 do 49 zł

43% Polaków przeznaczyłoby na jeden gadżet reklamowy dla swojej marki od 10 do 49 zł

Respondentów poproszono również o to, aby wyobrazili sobie, że stoją przed wyborem idealnego gadżetu reklamowego dla swojej marki. Zapytano, ile byliby w stanie wydać najwięcej na jeden upominek. Warto przypomnieć, że obecnie rynek gadżetów reklamowych jest bardzo zróżnicowany. Obok tradycyjnych upominków, takich jak długopisy, smycze, notesy czy breloki, można znaleźć także produkty premium, takie jak galanteria skórzana, pióra, zegarki, scyzoryki czy drony.

Nieco ponad połowa badanych (52%) byłaby skłonna przeznaczyć na jeden upominek dla klientów, pracowników czy kontrahentów mniej niż 10 zł. Jednak już 43% ankietowanych odpowiedziało, że mogłoby wydać na ten cel od 10 do 49 zł. 4% Polaków przeznaczyłoby na zakup jednego gadżetu reklamowego od 50 do 99 zł, a jedynie 1% od 100 do 300 zł.

Bydgoszczanie wydaliby najwięcej na gadżety reklamowe

W rankingu miast, w których najwięcej mieszkańców wydałoby powyżej 10 zł na gadżet reklamowy, zwycięża Bydgoszcz (62%). Na drugim miejscu plasuje się Kraków (55%), a podium zamyka Gdańsk (54%). Ostatnie miejsce w rankingu zajmuje Szczecin (41%). Warszawa, która zwyciężyła w trzech innych rankingach, tym razem znalazła się na czwartym miejscu.

Najwięcej pieniędzy na gadżety reklamowe przeznaczyliby pięćdziesięciolatkowie

Pięćdziesięciolatkowie zazwyczaj mają ustabilizowaną sytuację zawodową. Część tej grupy osób prowadzi również własne biznesy i dysponuje odpowiednim kapitałem. Wobec tego są bardziej skłonni do inwestowania w rozwiązania, które w dłuższej perspektywie mogą przynieść określone korzyści, nawet jeśli nie są najtańsze, co doskonale widać w badaniu dotyczącym gadżetów reklamowych.

62% pięćdziesięciolatków byłoby w stanie przeznaczyć na jeden upominek firmowy więcej niż 10 zł. 38% badanych z tej grupy wiekowej wydałoby na ten cel mniej niż 10 zł. Z kolei w grupie czterdziestolatków głosy rozkładają się pół na pół. Wyniki wyglądają bardzo podobnie w grupie trzydziestolatków. 50,8% ankietowanych wydałoby na ten cel maksymalnie 9 zł, a 49,2% więcej niż 10 zł.

Nieco bardziej sceptyczni wobec droższych gadżetów reklamowych są osoby po 60. roku życia. W tej grupie wiekowej tylko 40,4% osób przeznaczyłoby na jeden upominek firmowy powyżej 10 zł, a 59,6% mniej niż 10 zł. Jednak najmniej pieniędzy na jeden gadżet reklamowy wydaliby przedstawiciele najmłodszej badanej grupy Polaków. Wśród osób w wieku 18-29 lat jedynie 35,8% badanych przeznaczyłoby na jeden gadżet reklamowy powyżej 10 zł, a aż 64,2% mniej niż 10 zł. Jak widać, dla osób, które wchodzą na rynek pracy i być może dopiero zaczynają myśleć o założeniu własnej działalności, gadżety reklamowe nie są wysoko na liście priorytetów.

Gdy mowa o potencjalnych wydatkach na gadżety reklamowe, różnice zdań między płciami są niewielkie. 52% kobiet przeznaczyłoby na jeden gadżet reklamowy mniej niż 10 zł (w porównaniu do 49% mężczyzn). Z kolei 48% pań byłoby skłonnych wydać więcej niż 10 zł (w porównaniu do 51% panów).

94% Polaków uważa, że rozdawanie gadżetów reklamowych wciąż ma sens

94% Polaków uważa, że rozdawanie gadżetów reklamowych wciąż ma sens

W czasach gdy coraz więcej działań marketingowych przenosi się do Internetu, pojawiają się głosy podważające zasadność rozdawania gadżetów reklamowych. Jednym z celów badania było sprawdzenie, co Polacy myślą wykorzystywaniu upominków firmowych w strategii marketingowej.

Aż 94% ankietowanych jest zdania, że rozdawanie gadżetów reklamowych wciąż może przynieść wymierne korzyści. W sens wręczania gadżetów reklamowych wątpi jedynie 2% badanych, a 4% nie ma zdania na ten temat.

W rankingu miast, w których najwięcej mieszkańców uważa, że rozdawanie upominków firmowych jest jeszcze uzasadnione, zwycięża Białystok (96,8%). Drugie miejsce należy do Wrocławia (96,7%), a trzecie do Bydgoszczy (95,8%). Najbardziej sceptyczni co do takiej formy promocji marki są mieszkańcy Krakowa (88,3%).

Kobiety bardziej wierzą w sens rozdawania gadżetów reklamowych

97% kobiet jest zdania, że upominki firmowe mogą przynieść marce realne korzyści. Tylko 1% ankietowanych pań myśli, że gadżety reklamowe nie są już potrzebne, a 2% nie ma zdania na ten temat.

Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku mężczyzn. 85% panów jest zdania, że rozdawanie upominków firmowych ma jeszcze sens, a 5% uważa, że tego typu działania nie przynoszą już realnych korzyści. Aż 10% nie ma zdania na ten temat.

Ekogadżety? 74% Polaków jest na tak

Ekogadżety? 74% Polaków jest na tak

Świadomość ekologiczna w społeczeństwie wciąż rośnie. To jeden z impulsów, który sprawia, że coraz więcej firm inwestuje w gadżety reklamowe wykonane z materiałów biodegradowalnych lub pochodzących z recyklingu.

Kolejnym celem badania było sprawdzenie, co Polacy myślą o tego typu upominkach firmowych. Blisko 3/4 ankietowanych (74%) jest zdania, że gadżety reklamowe powinny być robione tylko z materiałów ekologicznych. 17% badanych ma mniej radykalne podejście do tematu upominków firmowych. 9% Polaków nie opowiedziało się po żadnej ze stron.

Ekoupominki najbardziej cenią białostoczanie

Badanie pokazuje, że białostoczanie mają najbardziej radykalne podejście do produkcji upominków firmowych. Aż 80,6% mieszkańców stolicy województwa podlaskiego uważa, że gadżety reklamowe powinny być robione tylko z materiałów ekologicznych. Na drugim miejscu plasuje się Łódź (76,1%), a na trzecim Wrocław (75,8%). Najbardziej sceptyczni co do pomysłu tworzenia upominków firmowych wyłącznie z ekomateriałów są warszawianie. Tylko 63,3% ankietowanych mieszkańców stolicy Polski popiera pomysł produkowania gadżetów reklamowych wyłącznie z ekosurowców.

Trzydziestolatkowie chcą więcej ekogadżetów

Ciekawie prezentuje się także wykres pokazujący, co o ekogadżetach myślą przedstawiciele poszczególnych grup wiekowych. 79% ankietowanych w wieku od 30 do 39 lat jest zdania, że gadżety reklamowe powinny być robione tylko z materiałów ekologicznych.

Nieco mniejsze, choć wciąż wysokie, poparcie dla ekogadżetów wykazuje najmłodsza badana grupa Polaków. 70% ankietowanych w wieku 18-29 lat chciałoby, aby upominki firmowe były wykonywane wyłącznie z materiałów biodegradowalnych bądź pochodzących z recyklingu.

Równie wysokie poparcie dla ekologicznych materiałów widać w pokoleniu czterdziestolatków. 70% ankietowanych uważa, że do produkcji upominków firmowych powinny być wykorzystywane tylko surowce naturalne.

Badanie pokazuje, że polscy seniorzy mają coraz wyższą świadomość ekologiczną. Aż 65% osób powyżej 60. roku życia uważa, że gadżety reklamowe powinny powstawać tylko z ekologicznych materiałów.

Najmniej radykalni pod tym względem są pięćdziesięciolatkowie. 55% osób z tej grupy wiekowej jest zdania, że gadżety reklamowe powinny być produkowane tylko z materiałów ekologicznych.

77% Polaków mówi tak gadżetom reklamowym dla swojego biznesu

77% Polaków mówi tak gadżetom reklamowym dla swojego biznesu

Nieco ponad 3/4 ankietowanych deklaruje, że już zainwestowało lub zainwestowałoby w gadżety reklamowe. 19% nigdy nie korzystało z tej formy promocji i nie planuje wdrażać tego rozwiązania w przyszłości. 4% Polaków nie ma zdania na ten temat.

Najwięcej osób zainteresowanych inwestycją w gadżety reklamowe jest w Warszawie (82,2%). Na drugim miejscu plasuje się Szczecin (81,3%), na trzecim Katowice (79%), a na ostatnim Wrocław (71,7%).

Zakupem gadżetów dla firmy nieco bardziej zainteresowani są panowie. 77,7% ankietowanych mężczyzn inwestowało lub zainwestowałoby w tego typu materiały. 13,5% nie widzi potencjalnych korzyści z takiej decyzji, a 8,8% nie ma zdania na ten temat.

To kolejny wykres, na którym widać, że panie mają bardziej zdecydowaną opinię na temat gadżetów reklamowych niż panowie. 77% kobiet jest przekonanych o zasadności inwestycji w upominki firmowe, ale już 20,9% jest przeciwnych tego typu inicjatywie, a tylko 2,1% nie ma zdania na ten temat.

Co Polacy myślą o gadżetach reklamowych? Podsumowanie

  • Popularność gadżetów reklamowych nie słabnie. Zdecydowana większość Polaków (91%) lubi dostawać bezpłatne upominki z logo firmy bądź hasłem reklamującym daną markę. Zbliżony odsetek badanych (94%) uważa, że rozdawanie gadżetów wciąż ma sens, mimo ogromnej popularności online’owych kanałów komunikacji z klientami.
  • W Polsce największymi entuzjastami darmowych gadżetów reklamowych są mieszkańcy Katowic, nie przekłada się to jednak na ich lojalność wobec marki, od której otrzymują bezpłatne gadżety reklamowe.
  • Im bardziej funkcjonalne, tym lepiej – tak można opisać podejście Polaków do upominków z logo firmy. W rankingu najlepiej ocenianych gadżetów reklamowych króluje drobna elektronika, którą można zabrać ze sobą do pracy, w podróż służbową czy na wakacje. Zaraz za nią znajdują się tekstylia, które można wkomponować do codziennych stylizacji. To pokazuje, że Polakom nie przeszkadza, że na produktach znajduje się logo firmy bądź hasło z nią związane – wręcz przeciwnie, chętnie będą korzystać z takich upominków, jeśli te będą odpowiadać ich potrzebom.
  • Mieszkańcy Białegostoku lubią dostawać gadżety firmowe, ale tego typu upominki zasadniczo nie wpływają na ich stopień przywiązania do danej marki. Białostoczanie uważają, że rozdawanie gadżetów z logo firmy ma sens, ale sami niechętnie inwestują w tego typu produkty. Wyraźnie widać jednak, że mieszkańcy stolicy województwa podlaskiego są zainteresowani ekogadżetami.
  • Według rankingu we wpływ darmowych gadżetów reklamowych na rozpoznawalność marki najmniej wierzą mieszkańcy Wrocławia. Swoją rezerwę wobec darmowych upominków reklamowych wrocławianie pokazują również w rankingu miast, w których najwięcej mieszkańców inwestowało lub rozważyłoby inwestycję w darmowe upominki reklamowe.
  • Warszawa zajmuje pierwsze miejsce na podium w aż trzech rankingach dotyczących gadżetów reklamowych. W stolicy jest najwięcej mieszkańców, którzy uważają, że gadżety reklamowe wpływają na lojalność klientów i rozpoznawalność marki, a także najwięcej osób, które inwestowały lub zainwestowałyby w takie gadżety.
  • Polacy chcą więcej ekogadżetów. 74% ankietowanych popiera wykorzystywanie ekomateriałów do produkcji upominków reklamowych. To pokazuje, że wzrost świadomości ekologicznej realnie wpływa na trendy w branży gadżetowej. Grupą, która ma najwyższą świadomość ekologiczną, są obecni trzydziestolatkowie.
  • Nieco ponad 3/4 Polaków jest przekonanych, że gadżety reklamowe mogą przynieść marce wymierne korzyści, deklarując, że zainwestowało lub zainwestowałoby w tego typu produkty.

Metodologia

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na próbie 1005 respondentów. Dane wykorzystane w raporcie były zbierane w pierwszym kwartale 2024 roku.

Respondenci odpowiadali na poniższe pytania:

  1. Czy lubisz dostawać firmowe gadżety reklamowe?
  2. Czy uważasz, że gadżety reklamowe mają wpływ na lojalność klienta wobec danej marki?
  3. Czy uważasz, że gadżety reklamowe pozytywnie wpływają na rozpoznawalność marki?
  4. Jakie gadżety reklamowe są Twoim zdaniem najlepszym podarunkiem?
  5. Ile byłbyś/-abyś w stanie wydać najwięcej na jeden gadżet reklamowy?
  6. Czy Twoim zdaniem rozdawanie gadżetów reklamowych ma jeszcze sens?
  7. Czy Twoim zdaniem gadżety reklamowe powinny być robione tylko z materiałów ekologicznych?
  8. Czy inwestowałeś/-aś lub zainwestowałbyś/-abyś w swoje gadżety reklamowe?

Użytek publiczny

Treść raportu wraz z infografikami może zostać wykorzystana w celach komercyjnych i niekomercyjnych. Publikacja jest możliwa pod warunkiem zamieszczenia informacji o autorze badania wraz z linkiem do niniejszej podstrony.

Opengift.pl
Opengift.pl

OpenGift.pl w liczbach
53941 Klientów
145849 Zamówień
129 Pracowników
18 Lat na rynku