+48 605 20 30 20 | Pon-Pt 8:00 - 16:00
Cofnij
Gadżety Gadżety
Menu
Eko
Eko
Dom
Dom
Biuro
Biuro
Premium
Premium
Gry i zabawki
Gry i zabawki
Odzież i akcesoria
Odzież i akcesoria
Sport i wypoczynek
Sport i wypoczynek
Targi i eventy
Targi i eventy
Elektronika
Elektronika
Torby i plecaki
Torby i plecaki
Upominki firmowe
Upominki firmowe
Cofnij
Dom Dom
Menu
Bidony i butelki reklamowe Bidony i butelki reklamowe Bidony i butelki reklamowe
Rozwiń
Cofnij
WOW WOW
Menu
Cofnij
Zaprojektuj gadżet Zaprojektuj gadżet
Menu
Strategia + GADŻETY reklamowe: czy Twoja FIRMA jest na to GOTOWA? [Gadżetowi Eksperci]

Strategia + GADŻETY reklamowe: czy Twoja FIRMA jest na to GOTOWA? [Gadżetowi Eksperci]

Co znajdziesz w tym artykule

    Paweł Frieske
    Piotr Kalewski

    Transkrypcja

    PF: Cześć, witamy na kanale Gadżetowi Eksperci, czyli kreatywnie o gadżetach reklamowych. Z tej strony:

    PK: Piotr Kalewski oraz:

    PF: Paweł Frieske. Dzisiaj porozmawiamy o jakże ważnym słowie strategia.

    PK: Strategie biznesowe, marketingowe odmieniane przez wszystkie przypadki, jakże modne, a może nawet wyświechtane. Więc dlaczego stawiać je w zestawieniu słowa strategia i gadżety? Właśnie o tym porozmawiamy w dzisiejszym odcinku. Zaczynamy! Yolo to jest słowo przyklejone do gadżetów. Doskonale wiemy zarówno od konsultantów, jak i z branży eventowej, że gadżety zamawia się na ostatnią chwilę. Natomiast mamy teraz czwarty kwartał. To jest dobry czas, żeby zaplanować cały kolejny rok. Więc może podejdziemy do gadżetów w zupełnie inny sposób.

    PF: To prawda. Ostatni kwartał w wielu firmach dużych korporacji stanowią właśnie przygotowania, a właściwie to budżetowania na kolejny rok. W kolejnych działaniach, na przykład marketingowych i w tym również gadżetów reklamowych, warto podejrzeć duże brandy, żeby zauważyć pewne wzorce, które można zastosować do swojej organizacji. I teraz to, co najważniejsze, czyli wspomniana strategia. Strategia powinna być przede wszystkim spisana. Strategia w głowie jest tylko i wyłącznie pewną myślą i ona jest bardzo często upłynniana. Także po pierwsze musimy strategię spisać w czołówce.

    PK: Zaczęliśmy, że słowo strategia jest dość wyświechtane wszyscy tego używają. Jak Ty rozumiesz słowo strategia i dlaczego w ogóle podejmujemy ten temat?

    PF: Strategia dla mnie jest pewnym dokumentem, ponieważ to, co się dzieje w głowie, a nie jest spisane, często jest niestety modyfikowane, zapominane i na samym końcu nie dowożone poprzez to, że nie jesteśmy w stanie sprawdzić, czy tą strategię odpowiednio zaplanowaliśmy. Także po pierwsze strategia to jest dokument, do którego się odwołujemy. To może być w formie dokumentu. To może być w formie arkusza, to może być w formie prezentacji. Ważne jest to, żeby były zawarte pewne założenia, do których będziemy chcieli docierać, a także przede wszystkim cel tej strategii. Co ona ma nam podpowiadać? No dobra.

    PK: Ale czy nie uważasz, że dochodzimy do takiego poziomu, że już mamy strategię wszystkiego social mediów, biznesu i każdego kierunku i teraz wszystko, co będziemy robili, na każde działanie będziemy potrzebowali oddzielnej strategii. To wszystko.

    PF: Jak to w życiu zależy. Zależy od tego, w jaki poziom szczegółowości chcemy się wdać. Czy jesteśmy organizacją, która dział marketingu ma nie jednoosobowy, a kilkunastoosobowy. Mamy podzielone te sfery na poszczególne segmenty, to wówczas ta strategia jest obligatoryjna, ponieważ na przykład mamy rotację pracowników i nie każdy pracownik wie, w którą stronę podąża dana organizacja. Co więcej, w strategii powinniśmy mieć zapisane jasne odznaki sukcesu. Po czym poznamy, że udało nam się osiągnąć zamierzony cel?

    PK: Czyli jeżeli dobrze rozumiem, to może być albo oddzielny dokument, albo element naszej strategii marketingowej, byleby tylko nie pominąć gadżetów, które są ważnym narzędziem w komunikacji naszej marki.

    PF: Co prawda na strategię stricte gadżetową decydują się tylko i wyłącznie największe brandy, które w swoim harmonogramie rocznym mają wiele eventów, wiele wydarzeń firmowych, w których te gadżety używają. I to tworzy pewien harmonogram, wedle którego działają.

    PK: A my właśnie na tym casie spróbujemy przejść z Tobą krok po kroku przez całą strategię. Bo być może Ty jesteś już gotowy na to, żeby wprowadzić to do swojej organizacji.

    PF: Dobrze, Piotrze, w takim razie spróbujmy ustalić, co powinno być pierwszym krokiem w celu ustalenia strategii gadżetowej. Jeżeli masz działalność jednoosobową, to rozpoczynasz tą pracę sam. Jeżeli pracujesz w organizacji, zbierasz osoby do zespołu, to mogą być osoby właśnie z marketingu. To mogą być osoby ze sprzedaży. To powinny być osoby, które mają kontakt z osobami, które będą beneficjentami naszych gadżetów reklamowych. I pierwszym naczelnym krokiem jest ustalenie celu gadżetów reklamowych, które mają one spowodować u odbiorców.

    PK: Okej, dochodzimy do.

    PF: Ej, wysadzimy te tory.

    PK: Dochodzimy do wniosku, że mamy spójną identyfikację wizualną. Mamy pewne wydarzenie. Ten bydlak ogromny. No popatrz jaka franca. Dochodzimy do takiego punktu, że mamy spójną identyfikację wizualną. Mamy pewne wydarzenia, eventy, które będą się działy i chcemy teraz uzupełnić to gadżetami, aby jeszcze bardziej wzmocnić naszą markę. I to jest jakby nasz cel, który sobie określiliśmy. Co robimy dalej?

    PF: Jeszcze do tej kwestii związanej z celem dopowiedziałbym to, czy nam zależy na poprawieniu wizerunku, a może lojalizacji klientów, czy może wynagrodzeniu, docenieniu pewnych czy to pracowników, czy partnerów. Te wszystkie rzeczy powinniśmy ustalić w ramach pierwszego kroku, którym jest cel.

    PK: No i wyjdźmy z założenia, że jesteśmy organizacją, w której dużo się dzieje w ciągu roku i mamy i wydarzenia dla pracowników, i dla klientów, i dla partnerów. Mamy w całym roku dość dużo różnych takich działań, więc chcemy do wszystkich i wszystko.

    PF: I tutaj właśnie strategia jest idealnym dokumentem, w którym jesteśmy w stanie podzielić, bo inny cel będzie do pracowników, a inny cel będzie do partnerów, a inny cel będzie do inwestorów.

    PK: Dobra, czyli mamy cele, mamy grupy docelowe. Co jest kolejnym krokiem?

    PF: Krokiem drugim jest zbadanie odbiorców, czyli tym, czym oni się interesują, gdzie spędzają czas, co ich interesuje, jakie mają przyzwyczajenia, gdzie jeżdżą na wakacje. Wszystko to, co się łączy z całą behawiorystyką naszej grupy.

    PK: Ale po co?

    PF: Po to, żebyśmy mogli wiedzieć, co powinno być dla nich odpowiednim gadżetem. Jeżeli nie zbadamy ich upodobań, ich preferencji, ich w cudzysłowiu myśli, to przez.

    PK: Cały rok będziemy wszystkim rozdawać smyczki, zarówno klientom, jak i swoim pracownikom.

    PF: Dokładnie tak. Skończy się na powtarzalnych gadżetach, które już otrzymali, albo których jest od groma na rynku. No to w.

    PK: Takim razie udało nam się przeprowadzić ankietę. Porozmawialiśmy, przeprowadziliśmy wywiady, mniej więcej wiemy, jakie są te potrzeby. Przechodzimy do kolejnego etapu.

    PF: Etap bakłażan.

    PK: Przeszliśmy przez takie dwa etapy. Najpierw wyznaczyliśmy cele. Teraz przeszliśmy przez analizę i badanie. Mamy potrzeby. No to czas odpowiedzieć na tą potrzebę. Zanim będziemy wybierali gadżet, przydałoby się podliczyć ile mamy na to kasy.

    PF: I to co powiedziałeś to krok trzeci, czyli budżet. Nie możemy planować całej strategii gadżetowej, jeżeli nie wiemy, ile mamy zasobów finansowych. Bowiem jasne jest, że możemy sobie poradzić w dosyć oszczędny sposób. Natomiast te finanse są niezbędne do zrealizowania strategii gadżetowej.

    PK: I teraz warto dodać, że jeżeli strategię robimy po raz pierwszy i mamy różne grupy docelowe, no to warto podzielić nasz budżet na każdą grupę po równo i potestować. I w ten sposób już po pierwszym roku będziemy wiedzieli, czy nam starczyło budżetu i czy budżet, który przygotowaliśmy odpowiadał tym gadżetem, który wybraliśmy.

    PF: Natomiast nasuwa się pytanie jaki budżet powinien być właściwy? Tak jak w przypadku budżetów marketingowych Są pewne dane w internecie, że firmy przeznaczają od trzech do dwunastu, czasem 15%, aż na kwestie marketingowe, nie mówiąc już o skrajnych przypadkach, jak na przykład marka Red Bull, która ma ten procent dużo wyższy. Natomiast w przypadku działalności, która rozpoczyna przygodę ze strategią gadżetową, zaleca się, aby testować mniejszy budżet i sprawdzić, jak odbiorcom spodobały się wybrane przedmioty.

    PK: Ale mówiąc niższy budżet wcale nie mamy na myśli, że macie wybierać najtańsze gadżety, największą drobnicę i najsłabszą jakość tylko jako niski budżet. Zacznijmy skalowanie od mniejszej liczby tych gadżetów, które będziecie wybierali, aby zobaczyć, czy one się po prostu sprawdzają, czy zdają egzamin.

    PF: Czyli w myśl zasady less is more po francusku.

    PK: No i tutaj będzie nam dużo łatwiej, jeżeli mamy taki terminarz działań marketingowych przygotowany, bo po prostu będziemy nakładali na nie tam, gdzie te gadżety są potrzebne. Jeżeli do tej pory jednak w ogóle nie mieliśmy strategii marketingowej, no to musimy zrobić całe zadanie od początku. Mówiąc o kalendarzu, ja mam przed oczami terminarz, który jest już raczej narzędziem operacyjnym, a nie strategicznym. I wiesz co mi w ogóle po tym, że ja wiem, kiedy mam wydarzenie, skoro ja absolutnie jeszcze nie wiem, jaki wykonawca i kiedy dowiezie mi gadżety na czas, bo na przykład są personalizowane?

    PF: Dokładnie tak. To, co mówisz, to już jest samo posługiwanie się strategią i sama jej implementacja i wdrożenie. W której po researchu firm, z którymi chcemy współpracować, po otrzymaniu ofert, my musimy również stworzyć kalendarz, który będzie już stricte operacyjny, w którym będziemy wiedzieć, kiedy najpóźniej musimy ustalić warunki z danym dostawcą.

    PK: Czyli jeżeli zamknęliśmy już w takich sztywnych ramach framework, to możemy przejść do kolejnego etapu, gdzie będą mnożyły się pomysły.

    PF: Dokładnie tak. Krokiem piątym jest planowanie kreatywne, czyli to jest właśnie ten etap, w którym jesteśmy w stanie wytworzyć najlepsze pomysły w oparciu o tą analizę z kroku drugiego, w oparciu o budżet, w oparciu też o terminarz, uzyskujemy mnogość różnych pomysłów, których później ustalimy sobie w strategii kryterium wyboru.

    PK: No i teraz to czym powinien zakończyć się ten etap? To jest brief, który trafi za chwilę do podwykonawców czy do tych osób, które będą przygotowywały dla nas ofertę na gadżety.

    PF: No i tutaj możemy tego nie wykonywać sami. Możemy się posiłkować na przykład agencją kreatywną czy innym dostawcą gadżetów, który posiada odpowiednie zasoby ludzkie, które potrafią wytworzyć kreatywne pomysły w oparciu o wykonane analizy.

    PK: No, teraz to już powinno być z górki. Dostaję oferty. Oczywiście wybieramy te, które są najlepsze, pasują do naszego budżetu, podpisujemy umowy z wykonawcami. No i ważne, żeby dopilnować teraz terminów, żeby wszystko, na co się umówiliśmy, trafiło zgodnie z naszym harmonogramem realizacji. I to już mamy. Koniec. Nasi podwykonawcy i dostawcy gadżetów robią swoją robotę i skończyliśmy.

    PF: No niezupełnie. Przed nami jest jeszcze jeden etap. Etap szósty, którym jest etap podsumowania. W tym etapie musimy się skoncentrować na tym, żeby zobaczyć, w jaki sposób te produkty będą wyglądały. Czyli etap już nanoszenia kreacji graficznych, czyli etap wizualizacji po otrzymaniu takiej wizualizacji. W przypadku większych nakładów zdecydowanie zaleca się stworzenie próbek, dzięki którym będziemy w stanie ocenić, czy finalnie gadżet odpowiada naszym potrzebom.

    PK: No i po tym etapie można byłoby już przejść do egzekucji. A kiedy mówimy o egzekucji, szczególnie kiedy jest to wasza pierwsza strategia albo pierwsze gadżety, albo bardzo, bardzo duży nakład, warto byłoby zrobić też testy.

    PF: I to, co powiedziałeś, czyli testy obok wykonania próbek, są niezwykle ważne, ponieważ próbka pozwoli nam ocenić jakość tego materiału, wykonania naniesienia naszego logotypu czy innej grafiki. Natomiast dopiero próbka większa gadżetów wręczana odbiorcom pozwoli zobaczyć, zaobserwować, czy z ankietować, czy wysondować ich reakcję na ten konkretny gadżet przed zamówieniem bardzo dużego wolumenu gadżetów.

    PK: I chociaż ten odcinek mógł się wydawać dość długi, to wcale strategia nie musi mieć 300 stron. Możecie ją zamknąć na dwóch, trzech stronach A4. Jeżeli nie macie bardzo wielu grup docelowych, to pewnie zajmie ona stosunkowo niewiele, ale ta wykonana praca pozwoli Wam zaoszczędzić koszty, a przede wszystkim nie popełnić błędu przy planowaniu, nie tracąc czasu albo pieniędzy, pieniędzy, czasu albo czegoś innego.

    PF: Godności. No i myślę, że tym odcinkiem udowodniliśmy, że strategia nie musi być straszna, dzięki czemu w prostych sześciu krokach uda się Wam zaplanować Wasze działania tak, aby były one efektywne i aby cieszyły odbiorców.

    PK: Być może w Waszej organizacji nie nazywamy tych działań strategią, a taktyką, planowaniem. Ważne jest, aby nie zapomnieć o tym, co najważniejsze, czyli tych potrzebach, na które zwracamy dzisiaj uwagę. Jesteśmy ciekawi, jak to wygląda u Was. Podzielcie się opiniami, czy w ogóle planujecie zamawianie gadżetów z wyprzedzeniem i czy bierzecie pod uwagę te kroki, o których dzisiaj wspominaliśmy. No i widzimy się.

    PF: W następnym odcinku. Do zobaczenia! Cześć!

    Opengift.pl
    Opengift.pl

    Powiązane artykuły
    14 październik 2024
    Tematem dzisiejszego odcinka są świąteczne gadżety. Porozmawiamy o tym jak wybrać prezent, który się wyróżnia oraz jak dobrać prezenty dla pracowników, partnerów czy inwestorów. Na początek omówimy kwestię pt. dlaczego warto zacząć teraz i dlaczego wrzesień to ostatni dzwonek na świąteczne gadżety. Następnie przedstawimy Ci 10 ciekawych propozycji na świąteczne prezenty. Doradzimy jakich prezentów unikać i jaką sumę przeznaczyć na gadżet. Na koniec Paweł zdradzi jakiego prezentu na święta nie chciałby otrzymać. Zatem, jeśli zastanawiasz się jakie świąteczne gadżety kupić dla pracowników, partnerów czy inwestorów, to ten odcinek będzie dla Ciebie niezłą dawką inspiracji. Zapraszamy.
    Ostatnio dodane artykuły
    17 październik 2024
    Chłodniejsze miesiące to doskonała okazja, aby firmy wykorzystały sezonowe gadżety reklamowe do wzmocnienia swojej obecności na rynku. Jesienią i zimą klienci szczególnie cenią praktyczne przedmioty, które pomagają im radzić sobie z niższymi temperaturami. Wybór odpowiednich gadżetów na chłodne dni to świetny sposób na budowanie relacji z klientami, promowanie marki oraz wyróżnianie się na tle konkurencji.
    14 październik 2024
    Tematem dzisiejszego odcinka są świąteczne gadżety. Porozmawiamy o tym jak wybrać prezent, który się wyróżnia oraz jak dobrać prezenty dla pracowników, partnerów czy inwestorów. Na początek omówimy kwestię pt. dlaczego warto zacząć teraz i dlaczego wrzesień to ostatni dzwonek na świąteczne gadżety. Następnie przedstawimy Ci 10 ciekawych propozycji na świąteczne prezenty. Doradzimy jakich prezentów unikać i jaką sumę przeznaczyć na gadżet. Na koniec Paweł zdradzi jakiego prezentu na święta nie chciałby otrzymać. Zatem, jeśli zastanawiasz się jakie świąteczne gadżety kupić dla pracowników, partnerów czy inwestorów, to ten odcinek będzie dla Ciebie niezłą dawką inspiracji. Zapraszamy.
    09 październik 2024
    Święta Bożego Narodzenia to nie tylko czas radości i obdarowywania bliskich, ale również doskonały moment na promocję firmy poprzez wyjątkowe gadżety reklamowe. Przemyślane, estetyczne i praktyczne prezenty mogą skutecznie budować pozytywne relacje z klientami, partnerami biznesowymi i pracownikami. Personalizowane świąteczne gadżety z logo Twojej firmy nie tylko wyróżniają markę, ale także budują trwałe pozytywne skojarzenia.
    OpenGift.pl w liczbach
    53941 Klientów
    145849 Zamówień
    129 Pracowników
    18 Lat na rynku